Campagne Gemeente Zaanstad
Uit een onderzoek, gehouden in februari 2016, bleek dat in Zaanstad wekelijks gemiddeld 500 mensen het rode licht en/of de slagboom bij een brug en/of sluis negeerden. Zaanstad vroeg Delta3 een bewustwordingscampagne op te zetten. Doel: overtreders/bestuurders informeren over de risico’s en hen overtuigen in het vervolg zich normconform te gedragen. Insteek: informeren van de risico’s bij overtreding en belonen van goed gedrag. Voorafgaand aan de uitvoering heeft Delta3, samen met de communicatiemanager overlegd en strategisch geadviseerd over de aanpak. Samen bepaalden we dat de toon en stijl van de campagne positief moest zijn en gericht op het belonen van goed gedrag en het vermijden van een boete. Daarnaast adviseerde Delta3 een beeldmerk te ontwikkelen om de campagne te verbeelden.
Een campagne die gedragsverandering tot doel heeft, moet over een lange periode worden toegepast om het gewenste effect te bereiken. Een beeldmerk vergroot de herkenbaarheid en kan op diverse manieren gedurende een langere periode worden toegepast. Voor deze campagne ontwikkelde Delta3 diverse communicatiemiddelen, waarbij het beeldmerk de drager van de boodschap was. Delta3 ontwikkelde een flyer en posters die bij de start van de campagne is verspreid over diverse locaties (stadhuis, scholen, bibliotheken, buurtcentra). Ook ontwikkelde Delta3 een sleutelhanger die als beloning voor goed gedrag kan worden weggegeven. Samen met de gemeente heeft Delta3 de campagne getest bij wachtende bezoekers in het stadhuis. Voor deze campagne heeft Delta3 ook twee films gemaakt: één informatiefilm, gemaakt in de huisstijl van Zaanstad en geplaatst op de gemeentelijke website, en één film die speciaal voor
social media is gemaakt. Deze laatste film is als compilatie gemonteerd. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van beeldmateriaal van de bewakingscamera’s bij de bruggen. Deze ‘ludieke’ film is op donderdag 3 juni om 5.00 uur live gegaan. Binnen 24 uur werd de film 145.000 maal gedeeld op Facebook en 65.000 maal daadwerkelijk bekeken, wat ook leidde tot de gewenste aandacht in de pers (kranten en televisie). Op maandag 6 juni 2016 is de campagne van start gegaan met een ludieke, spraakmakende actie, waarbij een aantal ambtenaren, verkleed als brugwachters, bij ophaalbruggen in de binnenstad flyers uitdeelde. Daarbij was veel pers aanwezig. Samen met leveranciers van de gemeente Zaanstad is de onderkant van een aantal
ophaalbruggen voorzien van grote doeken met daarop het beeldmerk. Die doeken worden zichtbaar als de brug open staat.
Delta3 was verantwoordelijk voor de inrichting en begeleiding van de campagne
Bekijk ook de andere video hier.
Project
Campagne
Opdrachtgever
Gemeente Zaanstad
In samenwerking met
Tundra Tree
Categorie
Huisstijl, Campagne, Video, Drukwerk
Portfolio



